Pages

Jangan Biarkan Harta Anda Dibekukan

Jangan Biarkan Harta Anda Dibekukan

Monday, April 17, 2017

Mengapa Orang Buat Refinancing Caranya Bagaimana


Pembiayaan semula rumah atau refinancing adalah satu proses pertukaran gadaian dari satu institusi kewangan ke institusi kewangan yang lain. Contoh institusi kewangan di malaysia seperti bank, MBSB, syarikat atau organisasi yang menyediakan pakej pembiayaan kepada kakitangan. Selain itu juga, rumah yang tidak mempunyai gadaian dengan mana-mana institusi kewangan juga boleh membuat pembiayaan semula.

Pembiayaan semula rumah mempunyai kelebihan dan kelemahannya. Bagi pelabur hartanah, pembiayaan semula hartanah adalah satu teknik bagi menambah koleksi hartanah apabila hasil daripada pembiayaan semula dijadikan modal bagi membeli rumah. Sebaliknya bagi orang yang tidak bijak menguruskan kewangan, pembiayaan semula akan meningkatkan bebanan hutang untuk jangkamasa pendek dan panjang. Oleh itu pastikan anda membuat kajian terlebih dahulu atau mendapatkan nasihat daripada perunding kewangan yang bertauliah.


Secara umumnya terdapat 2 tujuan pembiayaan semula iaitu mendapatkan modal tunai (cash out) dan tidak mengambil modal tunai. Modal tunai boleh diperolehi apabila nilai pasaran rumah meningkat dan dalam masa yang sama jumlah pembiayaan berkurangan. Jumlah modal tunai yang diterima adalah perbezaan harga rumah dan baki pembiayaan yang masih ada.

Bagi pembiayaan semula yang tidak melibatkan pengambilan wang tunai, pemilik rumah hanya membuat pembiayaan semula ke atas baki hutang yang masih ada. Sebagai contoh sekiranya baki hutang di bank ialah RM 200,000, pemilik rumah hanya memohon pembiayaan yang baru sebanyak RM 200,000 sahaja. Antara faktor yang mendorong pemilik rumah membuat pembiayaan semula seperti ini ialah bagi menikmatikan kadar interest yang lebih rendah, pakej pembiayaan yang menarik, mengurangkan bayaran bulanan atau memendekkan tempoh bayaran.

Ada beberapa proses yang perlu dilakukan bagi melepaskan gadaian dan membuat gadaian yang baru. Tentukan proses ini memerlukan khidmat peguam malah terdapat beberapa kos yang perlu diambil kira seperti kos guaman, duti setem, takaful dan sebagainya.


Oleh itu, bagi anda yang berminat untuk membuat pembiayaan semula atau ingin mendapatkan khidmat nasihat, sila berhubung dengan pegawai bank atau perunding kewangan di kawasan anda.

Konsultasi Percuma
Perlukan Nasihat Runding Kewangan Hartanah
Insuran Takaful, Medikal Kad
Sila Hubungi Nasri 019 370 2629

1 comment:

  1. Saya hampir tidak memiliki teman yang bisa diajak bicara, jangankan diajak bicara ketemu saja mereka langsung mengindar. itu yang saya rasakan, bahkan keluarga sendiri saja takut kalau saya datang... padahal saya tidak berniat pinjam uang, hanya ingin ngobrol. Tapi alhamdulillah setelah mengikuti Program Hibah Dana Gaib saya telah menemukan solusinya, sehingga saya bisa memprioritaskan hutang2 saya dibanyak tempat... sampai akhirnya hutang saya sdh terlunasi... terima kasih pak, salam sukses selalu.

    untuk info lengkap Kalian bisa buka web www.uanggaib.xtgem.com atau bisa lansung Klik Disini dijamin 100% tanpa resiko, saya sudah membuktikannya.

































































































































    ReplyDelete